Slik kan du måle trafikken fra Facebook

Slik kan du måle trafikk og salg fra hvert eneste innlegg du poster på Facebook gratis!

Vet du hvilken sosial kanal som gir deg mest trafikk og salg? Klikk deg inn her for å lære hvordan du kan finne ut hva som gir deg mest trafikk og salg – helt gratis.

 

Slik gjør du for å måle nøyaktig trafikk og salg fra det enkelte innlegget du poster på f.eks Facebook. Samme metode kan du også bruke i andre sosiale kanaler.

 

#1 Søk på Google Url Builder (<-eller klikk på linken her) på Google. Scroll litt ned på siden for å komme til skjemaet som ser ut slik som på bildet nedenfor.

I feltene fyller du inn det som passer. Det som er viktig å merke seg er feltet som heter Campaign Medium*, teksten du fyller inn der er den du vil finne igjen senere i Google Analytics som forteller deg hvilken Facebookpost dette var.

Min anbefaling er å bruke ordet Facebookpost i lag med dato og evt. klokkeslett hvis du poster mer enn en til dagen. Merk deg også at det du fyller inn i feltene blir brukt i urlen som vil vise for brukeren i toppen av nettleseren.

Når du har fylt ut alle feltene klikker du “Generate url”.

11247709_10153530004289050_5577029547000071245_n

 

#2 Kopier urlen du får opp etter å ha klikket på den blå knappen med navnet “GENERATE URL”. Lim den inn på Facebook, når Facebook har lastet den inn kan du fjerne teksturlen.

Hvis du ønsker å publisere et bilde i stedet med link i teksten kan du bruke linken i en url-forkorter tjeneste som f.eks bit.ly. (Eller helst din egen.)

 

1012927_10153530004294050_5907775677359223090_n

 

#3 Når du vil vite hvor mange økter du fikk fra den enkelte posten logger du deg inn på Google Analytics (<-link her). (Hvis du ikke allerede har Google Analytics bør du virkelig vurdere å skaffe deg en konto.)

Etter du har logget inn klikker du i menyen til venstre på Trafikk -> All trafikk -> Kilde/Medium. Dernest vil du få opp en liste, der vil du opp antall økter fra den enkelte posten.

Hvis du har en nettbutikk og ecommerce tracking installert vil du også få opp antall salg/konverteringer. For hjelp til å sette opp Google Analytics eller Ecommerce Tracking kan du kontakte oss eller din nettsideleverandør.

 

 

1912378_10153530004274050_1093246612665692064_n

 

Har du spørsmål eller en kommentar? Legg gjerne igjen nedenfor! :-)

  • innholdskalendermal for 2017Gratis innholdskalender for planlegging av innhold på Facebook for 201721.12.2016 - 08.05

    Kanskje har du satt deg et mål om at du skal bli bedre på planlegging av innhold og måling av hva som fungerer? Da kan denne gratis malen hjelpe deg i gang. Her får du en helt gratis publiseringsplan / innholdskalender tilpasset Facebook for 2017.  Da kan denne publiseringsplanen hjelpe deg i gang. Det vi […]

  • Instagram bedriftsprofilSlik får du en bedriftsprofil på Instagram26.09.2016 - 19.38

    Bruker du Instagram for firmaet ditt? Da vil jeg anbefale deg å gjøre den om til en bedriftsprofil. Du vil da få tilgang til flere funksjoner som er veldig nyttige. Les videre for å finne ut hvordan du kan gjøre om kontoen din til en bedriftsprofil og lære mer om hva du får tilgang til. […]

  • Slik kan du måle trafikken fra FacebookSlik kan du måle trafikk og salg fra hvert eneste innlegg du poster på Facebook gratis!04.11.2015 - 08.19

    Vet du hvilken sosial kanal som gir deg mest trafikk og salg? Klikk deg inn her for å lære hvordan du kan finne ut hva som gir deg mest trafikk og salg – helt gratis.   Slik gjør du for å måle nøyaktig trafikk og salg fra det enkelte innlegget du poster på f.eks Facebook. […]

  • Vegg som er annonseblokkertHvordan annonsører kan omgå annonseblokkerere09.07.2015 - 12.20

    Når Apple hadde sin siste presentasjon, ble det ikke i nevneverdig grad nevnt at Apple vil la mobilbrukere bruke annonseblokkerere i Safaribrowsere. Men her finnes det et faresignal for annonsører. Her kan du få vite litt om hvordan annonsører kan omgå annonseblokkerere. Dypt inne i utviklerdokumentasjonen som ble presentert, ligger kanskje den viktigste delen av alle for de […]

  • Statistikker kjøp sosiale medier18 statistikker som beviser at sosiale medier påvirker kjøpsavgjørelsen!09.06.2015 - 13.36

    Sannsynligheten for kjøp er 71% større når noe er henvist til fra sosiale medier. (Hubspot) Ut av de 53% av forbrukerne som sier de bruker Twitter til å anbefale firmaer eller produkter i tweetene sine, sier 48% at de har handlet produktet eller tjenesten. (SproutSocial) Twitter er kanal nummer én til å påvirke kjøpsbeslutningen av elektronikkprodukter.(Mashable) 15 100 000 […]

Legg igjen en kommentar

Har du en mening om denne posten?
Vi vil veldig gjerne høre den.

Legg igjen et svar til cheap_cialis Slett kommentar

E-postadressen din vil ikke bli publisert Required fields are marked *

2 svar
  1. Web Hosting says:

    Kaffor et innlegg tror du gav mest salg? Ikkje i kroner og ore.. Men i antall salg.. Eg tenkte me sko ta ein avstemming men eg e litt redde for tia sa her komme fasiten. Effektfullt med anbefaling fra andre, vise resultatet av produktet, fortelle hvorfor produktet er sa bra.

    Svar