Unngå at over 60& forlater nettbutikken din når du skal betale

Unngå at over 60% forlater nettbutikken din når de skal betale

Stadig flere handler varer og tjenester på nett. Omsetningen for nettbutikker øker kontinuerlig, og det kommer stadig nye nettbutikker. I tillegg til den økte konkurransen på nett, sliter nettbutikker med å få folk til faktisk å gjennomføre et kjøp. Ifølge Baynard Institute er det mer enn 60% som forlater nettbutikken når de skal betale.

Hvorfor blir ikke et kjøp gjennomført når man er kommet så langt at man skal betale?

Det er ikke overraskende at tekniske feil er en av grunnene som fører til at brukeren ikke fortsetter prosessen. Ifølge Statista er de mest vanlige årsakene at nettbutikken krasjer  (24%) eller at de laster for tregt (15%).  Endringer brukeren foretar i antall varer, størrelser, varianter og fraktmetode må være synlig med en gang – ikke etter den neste oppdateringen av nettleseren. Ingen ønsker å legge inn sensitiv betalingsinformasjon i en løsning som virker ustabil og treg.

Selv om det er helt unødvendig å tape penger på disse tingene, er det ofte ikke hovedårsaken til at brukerne ikke gjennomfører handelen. Mer enn halvparten (54%) forlater betalingen fordi de blir presentert en kostnad de ikke forventet. Hvis grunnen ikke er prisrelatert så synes brukerne at prosessen er for lang eller komplisert.

Hva er en god prosess når man kommer til betaling i en nettbutikk?

Det butikkeiere ofte glemmer er: Når en bruker er kommet til betaling så er det trygghet som teller – ikke salg.
Så hva det er som gir trygghet?

Først og fremst må man ha en enkel og forståelig struktur på butikken og et godt design av hele prosessen.

Synlige steg, enkelt og klart språk i hele prosessen og en god oversikt over det brukeren skal bestille bør være standard. Ofte er det slik at f.eks. bestillingsoversikten forsvinner når brukeren fortsetter i kjøpsprosessen.
Kan du forvente at en bruker fortsetter uten å vite:

  • Har systemet lagt til riktig antall?
  • Hva er  fraktkostnaden?
  • Hvilke leveringsalternativer finnes det?
  • Hva koster egentlig alt sammen nå?

Enda verre: Ved hvert klikk lurer kunden på om han allerede har bestilt eller om det kommer flere steg. Hvis kunden må forlate betalingen for å få denne informasjonen, så er sjansen høy for at han ikke kommer tilbake.

Når kunden skal betale trenger han/hun din støttende hånd og beroligelse. Det er ofte ikke så veldig mye som skal til. Amazon f.eks. viser en melding til bruker «Du kan fortsatt kontrollere bestillingen din» på hver eneste side i utsjekken. Her er det små detaljer som teller – enten om det gjelder design, språk, symboler for «Trygg-e-handel» eller bare en enklere struktur.

utsjekksprosess nettbutikk

Vis kunden hvor langt man er i utsjekksprosessen

En-side utsjekk – er det en løsning?

Jeg får ofte høre: «Kan vi ikke bare bruke en one-page checkout da?». Ja sikkert, men det er ingen garanti for at resultatene blir bedre. Flere UX-studier har allerede vist at antall klikk er ikke avgjørende. Så lenge brukeren vet at de er på riktig vei, kan flere klikk faktisk forenkle prosessen for brukeren og øke konverteringen. Derfor er det viktig at designere og UX-eksperter bestemmer hva som vises i kasseprosessen – ikke nødvendigvis salgsavdelingen som tenker på mersalg.

Redusere støy

Det er selvfølgelig fristende å bruke betalingprosessen  til mersalg. Ikke minst fordi kunden allerede har gjort en kjøpsbeslutning. Hvem har ikke gått inn på IKEA for å kjøpe en lyspære for så å gå ut med batterier i tillegg. Det som aldri har hendt meg er at jeg har gått ut med en ny seng i tillegg eller at jeg har kjøpt to forskjellig lyspærer til samme lampe. Et hvert tilbud du gir besøkende som er kommet til betaling, gir potensiell usikkerhet for dem og i verste fall stopper prosessen helt opp. Det er greit hvis jeg får tilbud på batterier til hodelykten jeg ønsker å kjøpe, men ikke vis meg andre alternativer for hodelys eller en kampanjeavis.

Det samme gjelder for rabatter. Rabatter er ofte et godt middel for å hjelpe kundene over den siste barrieren. Men hvor finner de rabattkoden? Må de først gå inn på en annen webside? Må de finne en avis/flyer hvor koden var skrevet? Skal det virkelig være nødvending at kunden fyller inn koden manuelt i kasseprosessen?
Det er mye enklere hvis rabatten blir lagt til automatisk basert på forhåndsdefinerte regler.  Hvis ikke blir effekten fort en annen enn det butikkeieren ønsker.

Registreringen som dreper konverteringer

Det er ikke til å unngå at kundene må fylle inn noe av informasjonen manuelt. Men det må være så enkelt som mulig og skjemaene må spørre kun om informasjon butikkeier virkelig trenger. En fungerende «Tab»- funksjon eller automatisk utfylling og rettelser av skrivefeil i adressen kan forenkle registreringen for kunden.

opplysninger

Be kunden registrere kun de opplysningene man behøver.

Registrering første gang man handler

Skal en bruker registrere seg i første steg eller skal det være en mulighet ved en senere anledning?
Vi vet at registreringen fører til økt flukt fra kassen. Selv om det er en verdi i registreringen, er det vanligvis ikke nødvendig for å gjennomføre handelen. Jeg opplever at flere nettbutikker krever registrering eller tilbyr påmelding til nyhetsbrev når kunden skal betale, uten å ha en strategi og taktikk for branding, nyhetsbrevkampanjer eller remarketingkampanjer i etterkant av kjøpet. Da har registreringen nesten ingen verdi lenger.

Hver nettbutikk er forskjellig… med ulike krav og/eller begrensinger. Men det vil lønne seg å se på alle detaljer i forbindelse med betalingsprosessen. Små endringer kan øke konverteringen betydelig.

 Topp 10 feil i nettbutikker når kunden skal betale

  1. Alle felt tømmes i skjemaet når bruker ikke har fylt ut et påkrevd felt.
  2. Utsjekkingen er ikke responsiv og du kan ikke scrolle (Ikke mulig å gjennomføre et kjøp på små skjermer).
  3. Siden oppdateres og feltene tømmes etter kunden har lagt til rabattkode.
  4. Passord kreves i et visst format, men det er ikke forklart hvordan det skal være.
  5. Feil valuta i handlekurv/utsjekk.
  6. Redirect fra betalingen fungerer ikke.
  7. Postummer/Sted finnes ikke i systemet, selv om det er riktig skrevet.
  8. Oversikten oppdateres ikke etter endring av antall varer.
  9. Ingen ordrebekreftelse etter at betalingen er gjennomført.
  10. «Glemt passord» funksjon fungerer ikke.
  • innholdskalendermal for 2017Gratis innholdskalender for planlegging av innhold på Facebook for 201721.12.2016 - 08.05

    Kanskje har du satt deg et mål om at du skal bli bedre på planlegging av innhold og måling av hva som fungerer? Da kan denne gratis malen hjelpe deg i gang. Her får du en helt gratis publiseringsplan / innholdskalender tilpasset Facebook for 2017.  Da kan denne publiseringsplanen hjelpe deg i gang. Det vi […]

  • Instagram bedriftsprofilSlik får du en bedriftsprofil på Instagram26.09.2016 - 19.38

    Bruker du Instagram for firmaet ditt? Da vil jeg anbefale deg å gjøre den om til en bedriftsprofil. Du vil da få tilgang til flere funksjoner som er veldig nyttige. Les videre for å finne ut hvordan du kan gjøre om kontoen din til en bedriftsprofil og lære mer om hva du får tilgang til. […]

  • Slik kan du måle trafikken fra FacebookSlik kan du måle trafikk og salg fra hvert eneste innlegg du poster på Facebook gratis!04.11.2015 - 08.19

    Vet du hvilken sosial kanal som gir deg mest trafikk og salg? Klikk deg inn her for å lære hvordan du kan finne ut hva som gir deg mest trafikk og salg – helt gratis.   Slik gjør du for å måle nøyaktig trafikk og salg fra det enkelte innlegget du poster på f.eks Facebook. […]

  • Vegg som er annonseblokkertHvordan annonsører kan omgå annonseblokkerere09.07.2015 - 12.20

    Når Apple hadde sin siste presentasjon, ble det ikke i nevneverdig grad nevnt at Apple vil la mobilbrukere bruke annonseblokkerere i Safaribrowsere. Men her finnes det et faresignal for annonsører. Her kan du få vite litt om hvordan annonsører kan omgå annonseblokkerere. Dypt inne i utviklerdokumentasjonen som ble presentert, ligger kanskje den viktigste delen av alle for de […]

  • Statistikker kjøp sosiale medier18 statistikker som beviser at sosiale medier påvirker kjøpsavgjørelsen!09.06.2015 - 13.36

    Sannsynligheten for kjøp er 71% større når noe er henvist til fra sosiale medier. (Hubspot) Ut av de 53% av forbrukerne som sier de bruker Twitter til å anbefale firmaer eller produkter i tweetene sine, sier 48% at de har handlet produktet eller tjenesten. (SproutSocial) Twitter er kanal nummer én til å påvirke kjøpsbeslutningen av elektronikkprodukter.(Mashable) 15 100 000 […]

Legg igjen en kommentar

Har du en mening om denne posten?
Vi vil veldig gjerne høre den.

Legg igjen et svar til cheap_cialis Slett kommentar

E-postadressen din vil ikke bli publisert Required fields are marked *

1 svar