Vegg som er annonseblokkert

Hvordan annonsører kan omgå annonseblokkerere

Når Apple hadde sin siste presentasjon, ble det ikke i nevneverdig grad nevnt at Apple vil la mobilbrukere bruke annonseblokkerere i Safaribrowsere. Men her finnes det et faresignal for annonsører. Her kan du få vite litt om hvordan annonsører kan omgå annonseblokkerere.

Dypt inne i utviklerdokumentasjonen som ble presentert, ligger kanskje den viktigste delen av alle for de som jobber innenfor annonse og markedsføringsbransjen: Annonseblokkerere kommer til iPhone med iOS 9.

Adblocking er en software i nettleseren som forhindrer at at annonser laster på de fleste sider. Denne softwaren har fra å være en litt nerdete ting, utviklet seg til å bli noe mange bruker. I en rapport fra 2014 ble det funnet at det er 144 milioner aktive brukere av blokkerere i verden og at det var en vekst på nesten 70% fra juni 2013 til juni 2014. Det er spesielt de unge som driver opp bruken av annonseblokkerere, 41% i gruppen 18-29 år sa at de brukte adblocker.

Det er forståelig at det blir tøffere for annonsedrevne publikasjoner å selge annonsene sine, spesielt når annonseblokkerere har vært forbeholdt desktopbrukere og nå kommer til mobile enheter.

Dette er bekymringsfylt for publiserere og annonsører som allerede har utfordringer med å kapitalisere på mobil selv om brukermassen har flyttet seg over til disse enhetene. Et eksempel fra utlandet er New York Times som har mer enn 50 % av sine digitale brukere på mobil, mens det økonomiske bidraget fra denne kanalen bare er på 10 %.

Annonsører må se på alternative metoder for å kommunisere innholdet og produktene sine, og det bør være en metode som gjør at brukere ønsker å få kommunikasjonen levert til seg.

Innkommende markedsføring og innholdsmarkedsføring

Etterhvert som adblokkere får mer og mer innpass vil innhold med verdi for brukeren, innhold som engasjerer og er til praktisk nytte hjelpe annonsører å treffe målgruppene sine. Man vil med å allokere budsjetter fra annonseplassering og produksjon over til innholdsproduksjon og systemer for å distribuere innholdet til brukere når og hvor de ønsker å motta dette, kunne bygge ”top of mind” og generere prospekter som har en mye større sannsynlighet for å konvertere på din bedrifts produkter enn en typisk push aktivitet vil gjøre.

Den mer tekniske delen av digital markedsføring er søkemotoroptimalisering. Rundt 90 % av alle kjøpsvurderinger og research av produkter starter i en søkemotor. Ditt produkt bør være synlig når kundene gjør sine innledende søk.

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO er komplisert i den grad at metoden både er teknisk og innholdsbasert. Den tekniske utformingen av nettstedet er fremdeles veldig relevant: Menystrukturer, koding av siden, mobiloptimalisering og at nøkkelord er plassert riktig opp mot innhold er én faktor, men det faktiske innholdet er en annen. Søkemotorer i dag er veldig gode på å skille hva som er relevant innhold som gir verdi for brukeren og ikke. Det aller viktigste i dag er at innholdet er unikt, har en lengde som tilsier at det gis en verdi, har relevante lenker til internt og ekstern innhold for å underbygge fakta og at innholdet er understøttet av den tekniske delen(rett bruk av nøkkelord, sidetitler osv.). Det hjelper også at siden er godt lesbar gjennom å være strukturert for god lesbarhet gjennom å brukeformateringer i tekst(H1, H2, punktlister).
Selv om SEO er viktig for søkeresultatene og det kan være fristende å lage innhold tilpasset de tekniske kravene for å rangere høyere, så er det én ting som alle innholdskreatører og leverandører må fokusere på: Skriv for mennesker, ikke maskiner. Det er det gode innholdet som vil gjøre at brukere kommer tilbake til nettstedet igjen og igjen.

Så hvordan kan annonsører omgå annonseblokkerere?

Etterhvert som teknologien utvikler seg, vil det være lettere enn noen gang for forbrukere å sile bort informasjon som de ikke ønsker. For annonsører må fokuset være å implementere metoder for å nå disse brukerne.

I Netpower har vi kompetanse på hvordan man skal nå disse brukerne. Vi tar  i bruk metoder og verktøy for drip marketing, permission marketing, content marketing, social marketing, SEO, sideoptimalisering, webdesign og analyse for å treffe brukerne der de er når de ønsker det.

Kontakt oss gjerne for en prat om hvordan du kan omgå annonseblokkerere.

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar til Anonym Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

3 Svar
  1. MichaelGef says:

    If you need the work being prepared rapid along with without blunders the site for you. Our less costly personalized essay composing service is handy for each student who may have no time or want to handle essays. We recognize that students right away have to deal with significantly more courses, publications, papers and professors. That may be why we would like to make it a little easier to suit your needs with our essay creating assistance. Not everyone is prepared to sit for several hours and power their creative imagination and creativity to try and do the things they refuse to attempt.
    essay writer

    Svar
  2. MichaelGef says:

    If you want your current assignment to be prepared speedy and also without any flaws the area to suit your needs. Our less expensive custom made essay creating company might be practical for every scholar who may have no time or need to handle essays. We know that pupils at this time will need to deal with so much more lessons, books, papers and professors. That’s why we wish in order to make it somewhat less complicated in your case with our essay producing guide. Not everyone is prepared to sit for hours and pressure their creative imagination and creativeness to try and do what they refuse to try and do.
    https://royalessays.co.uk/

    Svar