Vegg som er annonseblokkert

Hvordan annonsører kan omgå annonseblokkerere

Når Apple hadde sin siste presentasjon, ble det ikke i nevneverdig grad nevnt at Apple vil la mobilbrukere bruke annonseblokkerere i Safaribrowsere. Men her finnes det et faresignal for annonsører. Her kan du få vite litt om hvordan annonsører kan omgå annonseblokkerere.

Dypt inne i utviklerdokumentasjonen som ble presentert, ligger kanskje den viktigste delen av alle for de som jobber innenfor annonse og markedsføringsbransjen: Annonseblokkerere kommer til iPhone med iOS 9.

Adblocking er en software i nettleseren som forhindrer at at annonser laster på de fleste sider. Denne softwaren har fra å være en litt nerdete ting, utviklet seg til å bli noe mange bruker. I en rapport fra 2014 ble det funnet at det er 144 milioner aktive brukere av blokkerere i verden og at det var en vekst på nesten 70% fra juni 2013 til juni 2014. Det er spesielt de unge som driver opp bruken av annonseblokkerere, 41% i gruppen 18-29 år sa at de brukte adblocker.

Det er forståelig at det blir tøffere for annonsedrevne publikasjoner å selge annonsene sine, spesielt når annonseblokkerere har vært forbeholdt desktopbrukere og nå kommer til mobile enheter.

Dette er bekymringsfylt for publiserere og annonsører som allerede har utfordringer med å kapitalisere på mobil selv om brukermassen har flyttet seg over til disse enhetene. Et eksempel fra utlandet er New York Times som har mer enn 50 % av sine digitale brukere på mobil, mens det økonomiske bidraget fra denne kanalen bare er på 10 %.

Annonsører må se på alternative metoder for å kommunisere innholdet og produktene sine, og det bør være en metode som gjør at brukere ønsker å få kommunikasjonen levert til seg.

Innkommende markedsføring og innholdsmarkedsføring

Etterhvert som adblokkere får mer og mer innpass vil innhold med verdi for brukeren, innhold som engasjerer og er til praktisk nytte hjelpe annonsører å treffe målgruppene sine. Man vil med å allokere budsjetter fra annonseplassering og produksjon over til innholdsproduksjon og systemer for å distribuere innholdet til brukere når og hvor de ønsker å motta dette, kunne bygge ”top of mind” og generere prospekter som har en mye større sannsynlighet for å konvertere på din bedrifts produkter enn en typisk push aktivitet vil gjøre.

Den mer tekniske delen av digital markedsføring er søkemotoroptimalisering. Rundt 90 % av alle kjøpsvurderinger og research av produkter starter i en søkemotor. Ditt produkt bør være synlig når kundene gjør sine innledende søk.

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO er komplisert i den grad at metoden både er teknisk og innholdsbasert. Den tekniske utformingen av nettstedet er fremdeles veldig relevant: Menystrukturer, koding av siden, mobiloptimalisering og at nøkkelord er plassert riktig opp mot innhold er én faktor, men det faktiske innholdet er en annen. Søkemotorer i dag er veldig gode på å skille hva som er relevant innhold som gir verdi for brukeren og ikke. Det aller viktigste i dag er at innholdet er unikt, har en lengde som tilsier at det gis en verdi, har relevante lenker til internt og ekstern innhold for å underbygge fakta og at innholdet er understøttet av den tekniske delen(rett bruk av nøkkelord, sidetitler osv.). Det hjelper også at siden er godt lesbar gjennom å være strukturert for god lesbarhet gjennom å brukeformateringer i tekst(H1, H2, punktlister).
Selv om SEO er viktig for søkeresultatene og det kan være fristende å lage innhold tilpasset de tekniske kravene for å rangere høyere, så er det én ting som alle innholdskreatører og leverandører må fokusere på: Skriv for mennesker, ikke maskiner. Det er det gode innholdet som vil gjøre at brukere kommer tilbake til nettstedet igjen og igjen.

Så hvordan kan annonsører omgå annonseblokkerere?

Etterhvert som teknologien utvikler seg, vil det være lettere enn noen gang for forbrukere å sile bort informasjon som de ikke ønsker. For annonsører må fokuset være å implementere metoder for å nå disse brukerne.

I Netpower har vi kompetanse på hvordan man skal nå disse brukerne. Vi tar  i bruk metoder og verktøy for drip marketing, permission marketing, content marketing, social marketing, SEO, sideoptimalisering, webdesign og analyse for å treffe brukerne der de er når de ønsker det.

Kontakt oss gjerne for en prat om hvordan du kan omgå annonseblokkerere.

  • innholdskalendermal for 2017Gratis innholdskalender for planlegging av innhold på Facebook for 201721.12.2016 - 08.05

    Kanskje har du satt deg et mål om at du skal bli bedre på planlegging av innhold og måling av hva som fungerer? Da kan denne gratis malen hjelpe deg i gang. Her får du en helt gratis publiseringsplan / innholdskalender tilpasset Facebook for 2017.  Da kan denne publiseringsplanen hjelpe deg i gang. Det vi […]

  • Instagram bedriftsprofilSlik får du en bedriftsprofil på Instagram26.09.2016 - 19.38

    Bruker du Instagram for firmaet ditt? Da vil jeg anbefale deg å gjøre den om til en bedriftsprofil. Du vil da få tilgang til flere funksjoner som er veldig nyttige. Les videre for å finne ut hvordan du kan gjøre om kontoen din til en bedriftsprofil og lære mer om hva du får tilgang til. […]

  • Slik kan du måle trafikken fra FacebookSlik kan du måle trafikk og salg fra hvert eneste innlegg du poster på Facebook gratis!04.11.2015 - 08.19

    Vet du hvilken sosial kanal som gir deg mest trafikk og salg? Klikk deg inn her for å lære hvordan du kan finne ut hva som gir deg mest trafikk og salg – helt gratis.   Slik gjør du for å måle nøyaktig trafikk og salg fra det enkelte innlegget du poster på f.eks Facebook. […]

  • Vegg som er annonseblokkertHvordan annonsører kan omgå annonseblokkerere09.07.2015 - 12.20

    Når Apple hadde sin siste presentasjon, ble det ikke i nevneverdig grad nevnt at Apple vil la mobilbrukere bruke annonseblokkerere i Safaribrowsere. Men her finnes det et faresignal for annonsører. Her kan du få vite litt om hvordan annonsører kan omgå annonseblokkerere. Dypt inne i utviklerdokumentasjonen som ble presentert, ligger kanskje den viktigste delen av alle for de […]

  • Statistikker kjøp sosiale medier18 statistikker som beviser at sosiale medier påvirker kjøpsavgjørelsen!09.06.2015 - 13.36

    Sannsynligheten for kjøp er 71% større når noe er henvist til fra sosiale medier. (Hubspot) Ut av de 53% av forbrukerne som sier de bruker Twitter til å anbefale firmaer eller produkter i tweetene sine, sier 48% at de har handlet produktet eller tjenesten. (SproutSocial) Twitter er kanal nummer én til å påvirke kjøpsbeslutningen av elektronikkprodukter.(Mashable) 15 100 000 […]

Legg igjen en kommentar

Har du en mening om denne posten?
Vi vil veldig gjerne høre den.

Legg igjen et svar til cheapcialisNM Slett kommentar

E-postadressen din vil ikke bli publisert Required fields are marked *

15 svar