Vegg som er annonseblokkert

Hvordan annonsører kan omgå annonseblokkerere

Når Apple hadde sin siste presentasjon, ble det ikke i nevneverdig grad nevnt at Apple vil la mobilbrukere bruke annonseblokkerere i Safaribrowsere. Men her finnes det et faresignal for annonsører. Her kan du få vite litt om hvordan annonsører kan omgå annonseblokkerere.

Dypt inne i utviklerdokumentasjonen som ble presentert, ligger kanskje den viktigste delen av alle for de som jobber innenfor annonse og markedsføringsbransjen: Annonseblokkerere kommer til iPhone med iOS 9.

Adblocking er en software i nettleseren som forhindrer at at annonser laster på de fleste sider. Denne softwaren har fra å være en litt nerdete ting, utviklet seg til å bli noe mange bruker. I en rapport fra 2014 ble det funnet at det er 144 milioner aktive brukere av blokkerere i verden og at det var en vekst på nesten 70% fra juni 2013 til juni 2014. Det er spesielt de unge som driver opp bruken av annonseblokkerere, 41% i gruppen 18-29 år sa at de brukte adblocker.

Det er forståelig at det blir tøffere for annonsedrevne publikasjoner å selge annonsene sine, spesielt når annonseblokkerere har vært forbeholdt desktopbrukere og nå kommer til mobile enheter.

Dette er bekymringsfylt for publiserere og annonsører som allerede har utfordringer med å kapitalisere på mobil selv om brukermassen har flyttet seg over til disse enhetene. Et eksempel fra utlandet er New York Times som har mer enn 50 % av sine digitale brukere på mobil, mens det økonomiske bidraget fra denne kanalen bare er på 10 %.

Annonsører må se på alternative metoder for å kommunisere innholdet og produktene sine, og det bør være en metode som gjør at brukere ønsker å få kommunikasjonen levert til seg.

Innkommende markedsføring og innholdsmarkedsføring

Etterhvert som adblokkere får mer og mer innpass vil innhold med verdi for brukeren, innhold som engasjerer og er til praktisk nytte hjelpe annonsører å treffe målgruppene sine. Man vil med å allokere budsjetter fra annonseplassering og produksjon over til innholdsproduksjon og systemer for å distribuere innholdet til brukere når og hvor de ønsker å motta dette, kunne bygge ”top of mind” og generere prospekter som har en mye større sannsynlighet for å konvertere på din bedrifts produkter enn en typisk push aktivitet vil gjøre.

Den mer tekniske delen av digital markedsføring er søkemotoroptimalisering. Rundt 90 % av alle kjøpsvurderinger og research av produkter starter i en søkemotor. Ditt produkt bør være synlig når kundene gjør sine innledende søk.

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO er komplisert i den grad at metoden både er teknisk og innholdsbasert. Den tekniske utformingen av nettstedet er fremdeles veldig relevant: Menystrukturer, koding av siden, mobiloptimalisering og at nøkkelord er plassert riktig opp mot innhold er én faktor, men det faktiske innholdet er en annen. Søkemotorer i dag er veldig gode på å skille hva som er relevant innhold som gir verdi for brukeren og ikke. Det aller viktigste i dag er at innholdet er unikt, har en lengde som tilsier at det gis en verdi, har relevante lenker til internt og ekstern innhold for å underbygge fakta og at innholdet er understøttet av den tekniske delen(rett bruk av nøkkelord, sidetitler osv.). Det hjelper også at siden er godt lesbar gjennom å være strukturert for god lesbarhet gjennom å brukeformateringer i tekst(H1, H2, punktlister).
Selv om SEO er viktig for søkeresultatene og det kan være fristende å lage innhold tilpasset de tekniske kravene for å rangere høyere, så er det én ting som alle innholdskreatører og leverandører må fokusere på: Skriv for mennesker, ikke maskiner. Det er det gode innholdet som vil gjøre at brukere kommer tilbake til nettstedet igjen og igjen.

Så hvordan kan annonsører omgå annonseblokkerere?

Etterhvert som teknologien utvikler seg, vil det være lettere enn noen gang for forbrukere å sile bort informasjon som de ikke ønsker. For annonsører må fokuset være å implementere metoder for å nå disse brukerne.

I Netpower har vi kompetanse på hvordan man skal nå disse brukerne. Vi tar  i bruk metoder og verktøy for drip marketing, permission marketing, content marketing, social marketing, SEO, sideoptimalisering, webdesign og analyse for å treffe brukerne der de er når de ønsker det.

Kontakt oss gjerne for en prat om hvordan du kan omgå annonseblokkerere.

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

25 Svar
  1. DorothyKidly says:

    Revolutional update of SEO/SMM software «XRumer 16.0 + XEvil 3.0»:
    captchas recognition of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
    and more than 8400 another size-types of captchas,
    with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
    You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM software: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other programms.

    Interested? You can find a lot of introducing videos about XEvil in YouTube.
    See you later 😉

    XRumer20170717

    Svar