-POP (3)

Derfor vil en strategi for sosiale medier hjelpe dere!

Som rådgiver i sosiale medier blir jeg veldig begeistret når jeg treffer bedrifter som prioriterer sosiale medier i markedsføringsbudsjettet. For ikke å glemme hvor mange av de som er villige til å bruke medarbeidere i bedriften. På den andre siden opplever jeg at mange av disse bedriftene har absolutt ingen anelse om hvorfor de trenger en strategi for sosiale medier.

Bedriftene føler seg presset til å engasjere seg! De lukker igjen øynene og håper at noe vil komme ut av sosiale medier.

Hva godt vil det gjøre bedriften å bruke tid og penger på en blogg, Facebook eller Instagram hvis det ikke finnes noen form for mål og den har ingen anelse om hvorfor den er tilstede?

Jungeltelegrafen

Sosiale medier er en digital utgave av jungeltelegrafen, når dere gjør det riktig håper dere at følgere deler videre… På den andre siden – hvis dere gjør noe galt kan dere være sikker på at innholdet deles videre i rekordfart. Å være tilstede i sosiale medier kan for mange føles skremmende, men den potensielle premien er stor. For å nå premien trenger dere en strategi, en konkret og målbar strategi – en strategi som handler om prosessen med å bygge forhold og gi fra dere relevant og nyttig innhold.

Dere må tenke nøye igjennom hvorfor dere er tilstede og utnytte fordelene med sosiale medier. Ulike mål krever ulik strategi.

 

shutterstock_227813929-[Converted]1000

Som i spillet sjakk bør man ha en strategi for å vinne

 

Fire grunner til at en strategi vil hjelpe dere

1. Definerte og tydelige mål

Mål for hva dere ønsker å oppnå er definerte og tydelige fra starten av slik at dere har mulighet til å følge en prosess.

 

2. Justering av retning underveis

Med spesifikke, målbare, oppnåelige og tidsspesifikke mål – ser man om man er på vei i riktig retning og om man trenger å justere taktikken.

 

3. Fokus

En strategi holder dere fokusert. Antallet sosiale mediekanaler øker hver dag. En strategi hjelper å definere hvilke kanaler som er relevante for dere og hva dere skal gjøre i de ulike kanalene. Unngå å bruke unødvendig med tid og ressurser på feil kanaler.

 

4. Samarbeid 

En klar definert strategi gjør det enklere for flere personer å samarbeide om sosiale medier, spesielt når oppgaver er klart definert. Hvis personen som styrer strategien ikke er i stand til å følge opp gjør strategien det mulig for andre å bidra.

 

Sosiale medier kan være et konkurransefortrinn

Det blir enklere å få flere kunder, engasjere med kunder, bygge forretningsmodeller som er fleksible for å imøtekomme og omfavne endringer raskere.

stats

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Kilde: Hubspot)

Skal dere lykkes med sosiale medier må dere ha en klar strategi og mål.

Trenger du hjelp til å utforme en strategi? Ta kontakt i dag!

 

  • innholdskalendermal for 2017Gratis innholdskalender for planlegging av innhold på Facebook for 201721.12.2016 - 08.05

    Kanskje har du satt deg et mål om at du skal bli bedre på planlegging av innhold og måling av hva som fungerer? Da kan denne gratis malen hjelpe deg i gang. Her får du en helt gratis publiseringsplan / innholdskalender tilpasset Facebook for 2017.  Da kan denne publiseringsplanen hjelpe deg i gang. Det vi […]

  • Instagram bedriftsprofilSlik får du en bedriftsprofil på Instagram26.09.2016 - 19.38

    Bruker du Instagram for firmaet ditt? Da vil jeg anbefale deg å gjøre den om til en bedriftsprofil. Du vil da få tilgang til flere funksjoner som er veldig nyttige. Les videre for å finne ut hvordan du kan gjøre om kontoen din til en bedriftsprofil og lære mer om hva du får tilgang til. […]

  • Slik kan du måle trafikken fra FacebookSlik kan du måle trafikk og salg fra hvert eneste innlegg du poster på Facebook gratis!04.11.2015 - 08.19

    Vet du hvilken sosial kanal som gir deg mest trafikk og salg? Klikk deg inn her for å lære hvordan du kan finne ut hva som gir deg mest trafikk og salg – helt gratis.   Slik gjør du for å måle nøyaktig trafikk og salg fra det enkelte innlegget du poster på f.eks Facebook. […]

  • Vegg som er annonseblokkertHvordan annonsører kan omgå annonseblokkerere09.07.2015 - 12.20

    Når Apple hadde sin siste presentasjon, ble det ikke i nevneverdig grad nevnt at Apple vil la mobilbrukere bruke annonseblokkerere i Safaribrowsere. Men her finnes det et faresignal for annonsører. Her kan du få vite litt om hvordan annonsører kan omgå annonseblokkerere. Dypt inne i utviklerdokumentasjonen som ble presentert, ligger kanskje den viktigste delen av alle for de […]

  • Statistikker kjøp sosiale medier18 statistikker som beviser at sosiale medier påvirker kjøpsavgjørelsen!09.06.2015 - 13.36

    Sannsynligheten for kjøp er 71% større når noe er henvist til fra sosiale medier. (Hubspot) Ut av de 53% av forbrukerne som sier de bruker Twitter til å anbefale firmaer eller produkter i tweetene sine, sier 48% at de har handlet produktet eller tjenesten. (SproutSocial) Twitter er kanal nummer én til å påvirke kjøpsbeslutningen av elektronikkprodukter.(Mashable) 15 100 000 […]

Legg igjen en kommentar

Har du en mening om denne posten?
Vi vil veldig gjerne høre den.

Legg igjen en kommentar

E-postadressen din vil ikke bli publisert Required fields are marked *

2 svar
  1. Jason Wilson says:

    Due to Media we find out about updates in the world of technology, updates of what is offered to us. In other words social media is a digital version of word of mouth,digital world of what we have in real life. This is how I discovered for myself assignment writing service online through reading news on social media. How else would I find out about services if I didn’t have access to the internet?

    Svar