Derfor vil en strategi for sosiale medier hjelpe dere!

Som rådgiver i sosiale medier blir jeg veldig begeistret når jeg treffer bedrifter som prioriterer sosiale medier i markedsføringsbudsjettet. For ikke å glemme hvor mange av de som er villige til å bruke medarbeidere i bedriften. På den andre siden opplever jeg at mange av disse bedriftene har absolutt ingen anelse om hvorfor de trenger en strategi for sosiale medier.

Bedriftene føler seg presset til å engasjere seg! De lukker igjen øynene og håper at noe vil komme ut av sosiale medier.

Hva godt vil det gjøre bedriften å bruke tid og penger på en blogg, Facebook eller Instagram hvis det ikke finnes noen form for mål og den har ingen anelse om hvorfor den er tilstede?

Jungeltelegrafen

Sosiale medier er en digital utgave av jungeltelegrafen, når dere gjør det riktig håper dere at følgere deler videre… På den andre siden – hvis dere gjør noe galt kan dere være sikker på at innholdet deles videre i rekordfart. Å være tilstede i sosiale medier kan for mange føles skremmende, men den potensielle premien er stor. For å nå premien trenger dere en strategi, en konkret og målbar strategi – en strategi som handler om prosessen med å bygge forhold og gi fra dere relevant og nyttig innhold.

Dere må tenke nøye igjennom hvorfor dere er tilstede og utnytte fordelene med sosiale medier. Ulike mål krever ulik strategi.

 

shutterstock_227813929-[Converted]1000

Som i spillet sjakk bør man ha en strategi for å vinne

Fire grunner til at en strategi vil hjelpe dere

1. Definerte og tydelige mål

Mål for hva dere ønsker å oppnå er definerte og tydelige fra starten av slik at dere har mulighet til å følge en prosess.

 

2. Justering av retning underveis

Med spesifikke, målbare, oppnåelige og tidsspesifikke mål – ser man om man er på vei i riktig retning og om man trenger å justere taktikken.

 

3. Fokus

En strategi holder dere fokusert. Antallet sosiale mediekanaler øker hver dag. En strategi hjelper å definere hvilke kanaler som er relevante for dere og hva dere skal gjøre i de ulike kanalene. Unngå å bruke unødvendig med tid og ressurser på feil kanaler.

 

4. Samarbeid 

En klar definert strategi gjør det enklere for flere personer å samarbeide om sosiale medier, spesielt når oppgaver er klart definert. Hvis personen som styrer strategien ikke er i stand til å følge opp gjør strategien det mulig for andre å bidra.

 

Sosiale medier kan være et konkurransefortrinn

Det blir enklere å få flere kunder, engasjere med kunder, bygge forretningsmodeller som er fleksible for å imøtekomme og omfavne endringer raskere.

stats

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Kilde: Hubspot)

Skal dere lykkes med sosiale medier må dere ha en klar strategi og mål.

Trenger du hjelp til å utforme en strategi? Ta kontakt i dag!

 

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

0 Svar